Historie PIP

Logo Berkelse Badminton Vereniging PIP

‘Naar aanleiding van uw positieve reactie badminton te willen spelen in de toekomstige sportzaal aan de Wilgenlaan en daartoe een vereniging te willen opricht, zal binnen afzienbare tijd een vergadering worden belegd.’

En zo geschiedde. Jos Esveld, Marten Banda, Rob Wittebrood en Jorden Bakker vergaderden onder het genot van vele drankjes. Mede door al dat geborrel is er een discussie ontstaan over de naam; was het nu Pluimpje is Pleite of Pilsje is Pleite? In (de gekleurde versie van) het oude embleem zijn twee vlakken te zien; een groene van de badmintonbanen en het gele van het bier. Het oude logo werd in het seizoen 1994/1995 vervangen.

Het begin van Berkelse Badminton Vereniging PIP

In ieder geval zag op 1 juni 1977 Berkelse Badminton Vereniging Pluimpje is Pleite het licht. In 1978 werd de Sterrenhal voor badminton geopend met een optreden van badmintontoppers uit die tijd: Lex en Eline Coene, Bas von Barnau Sijthoff en internationaal scheidsrechter Ruud Kop.

Er werd fanatiek gespeeld en getraind. Dit zorgde ervoor dat het eerste team al snel in de eerste divisie van het district speelde.

In de topjaren werd derde divisie landelijk gespeeld, al is dat niet helemaal meer met de huidige klassenindeling te vergelijken. In al die jaren heeft PIP vele kampioenschappen mogen behalen, natuurlijk gepaard gaand met de nodige ‘pilsjes’. In het laatste seizoen was 4e divisie het hoogst gespeelde niveau.

Zoals gezegd werd er de eerste jaren gespeeld in ‘De Sterrenhal’ aan de Wilgenlaan. Met de groei van Berkel groeide begin jaren ‘90 ook de vraag naar extra halruimte en werd een nieuwe sporthal gebouwd: De Oostmeerhal. Deze hal beschikte over 4 extra banen en werd de nieuwe thuishaven.
De gemeente Berkel en Rodenrijs bleef maar groeien en net na de millenniumwisseling werd wederom een nieuwe sporthal in gebruik genomen. Deze hal werd aan de oude Oostmeerhal vastgemaakt en heette derhalve automatisch de ‘nieuwe Oostmeerhal’. Daarmee kwamen er nog eens 7 banen badminton bij. Het Milispectoernooi maakte van deze gelegenheid dankbaar gebruik door beide sporthallen in gebruik te nemen tijdens het toernooi.

De sponsors

Zoals bij elke sportclub zag ook PIP de noodzaak in van extra sponsorinkomsten om met name aan de stijgende zaalhuurprijzen te kunnen voldoen en daarnaast ook leuke activiteiten te kunnen blijven ontplooien.

Bloemist Piet van der Burg is in de begintijd vele jaren sponsor geweest. In de jaren erna volgden er nog veel, waaronder: Hyundai van der Wel, LTB, Sporthuis Doesburg, Aannemersbedrijf en timmerfabriek Johan Bazuin en Garage Wilgenlaan.

Badmintontoernooien

Behalve vele interne toernooien organiseren we ook een aantal externe toernooien. Zo is het ‘komkommertoernooi’ een zeer succesvol badmintonevenement dat al vanaf 1985 wordt gehouden. Dit een must voor elke badmintonner uit deze regio en verder en elk jaar worden er dan ook Nederlandse eredivisiespelers verwelkomd. Een aantal jaren werd er zelfs een clinic georganiseerd voor de jeugd tijdens het toernooi. De clinics werden door bekende topbadmintonners gegeven. Het toernooi werd de laatste jaren gesponsord door resp. Administratiekantoor La Croix en Milispec International b.v.

Vanaf 2004 wordt er een open jeugdtoernooi georganiseerd. Daarnaast wordt er samen met verenigingen uit Pijnacker, Delft en Delfgauw voor de beginnende jeugdspeler het zeer toegankelijke Zilveren Shuttle toernooi georganiseerd.

Een (jonge) traditie is het Lansingerland toernooi. Een extern toernooi met deelnemers van de drie Lansingerlandse badmintonverenigingen. Hiernaast wordt ook nog een open recreantentoernooi georganiseerd.

Jeugd

De jeugd bij PIP speelt al vanaf het begin een belangrijke rol. Er is de afgelopen jaren een enorme breedtegroei geweest en de jeugd speelt momenteel met meerdere teams in verschillende klassen. Naast competitie worden er diverse activiteiten georganiseerd. Eind jaren 90 werd er met de jeugd regelmatig de Dutch Open in Den Bosch bezocht en later nog een paar keer in Almere. Na een aantal jaren geen jeugdkamp is met een nieuwe, enthousiaste groep in 2009 weer een nieuwe serie met jeugdkampen georganiseerd.

Jubilea

Meerdere jubilea werden gevierd, met een presentje en/of leuke activiteiten voor alle leden. Het eerste lustrum vond plaats in 1982. In het seizoen 2012-2013 werd het 35 jarig bestaan op grootse wijze gevierd met spelletjes voor jong en oud en een bbq. Vijf jaar later werd in 2017 voor de laatste keer een jubileum gevierd, het 40-jarig bestaan. Verdeeld in groepjes deden alle leden opdrachten en volgde er wederom een bbq.

Fusie/Toekomst

Rond 2007/2008 heeft er al meerdere keren interbestuurlijk overleg plaatsgevonden over een eventuele fusie met Nerash en Fly Over. Nerash wilde wel, maar bij Fly Over was de tijd nog niet rijp voor een fusie. Er is toen nog even alleen met Nerash doorgegaan wat betreft een voorgenomen fusie, maar uiteindelijk durfden zowel PIP als Nerash het niet aan.

En nu in 2020, na 43 jaar PIP, is er na een lange tijd van overleg en uitwerken van plannen besloten om vanaf het nieuwe seizoen 2020-2021 als nieuwe verenging door te gaan. De drie bestaande verenigingen gaan dan over in de nieuwe verenging Badminton Club Lansingerland (BCL). Er ontstaat hierdoor een badmintonvereniging van ruim 300 leden met een breed aanbod voor de jeugd en volwassenen op het gebied van vrijspelen, trainingen en competities op alle niveaus.