Competitie voor de jeugd

BCL biedt haar jeugd de mogelijkheid aan om aan competitie mee te doen. Naast dat het erg gezellig is, is het ook erg leerzaam. Zo kun je merken wat je goed kunt en waar je nog extra op moet gaan trainen. BCL doet mee aan de jeugdcompetitie van Badminton Nederland.

In het seizoen 2019-2020 is er een pilot jeugdcompetitie geweest in het najaar en een reguliere competitie gestart in het voorjaar. Badminton Nederland heeft dit geëvalueerd en is tot een nieuwe opzet gekomen van de jeugdcompetitie vanaf het seizoen 2020-2021. Deze nieuwe jeugdcompetitie zal bestaan uit twee delen. Begonnen wordt met een halve competitie met poules van 7 teams, zodat elk team evenveel thuis- als uitwedstrijden speelt. Daarna vindt een herindeling plaats, waardoor in de tweede competitiehelft de krachtverschillen in de poules naar verwachting kleiner zullen zijn. Poulewinnaars van de tweede competitiehelft gaan vervolgens naar het regio toernooi. De nieuwe jeugdcompetitie loopt van eind oktober tot en met eind april.

Let op: De jeugdcompetitie overlapt de seniorencompetitie, leden die voorheen beide speelden zullen een keuze moeten maken waar ze aan willen deelnemen.

De teams worden ingedeeld op speelsterkte, bepaald door prestaties in de competitie(s), toernooien en inzet tijdens trainingen en speelavonden. De Competitie commissie verzorgt dit in samenspraak met de Jeugd commissie, trainers en het Bestuur.

Indeling jeugdcompetitie

Dit seizoen (2022-2023) heeft BCL 5 teams aangemeld voor de competitie; 4 teams in de mix-competitie (JX) en 1 team in de jongenscompetitie (JJ). Hieronder een overzicht van de teamindeling.

Fase 1: U19 afd. 2 – Zondag
Fase 2: U19B afd. 2